Să recitim Doina
Se
cuvine să ne întoarcem din când în când la Doina
lui Mihai Eminescu, aşa cum ne întoarcem cu gândul la malul unui râu sau la
marginea mării. Murmurul apele care trec şi nu se termină, foşnetul valurilor
care se sting sub amurg şi se aprind în zori, ne alintă sufletul şi ne
înviorează trupul în vremuri de restrişte şi speranţă.
Întotdeauna n-am aflat sub restrişti şi niciodată nu ne-a lipsit speranţa. Nici acum, când încep să se audă zgomote de săbii şi nechez de avioane peste apele Nistrului.
Azi i-am avut în casă,
ca oaspeţi, pe Eminescu însuşi, pe Octavian Goga, pe Grigore Vieru, pe
Constantin Virgil Gheorghiu şi pe Ion Lazu. Fiecare venea de la un mal de lac
sau de la un ţărm de ape, punându-mi pe masă torentul cu sunet de cascadă al Doinei. Singurul poem, din toată poezia
noastră, în care toponimicile, fără nici un alt cuvânt zidit în jurul lor,
devin metafore revelatorii.
Doina,
poemul care merita să ne deschidă prima pagină a abecedarelor şi toate cărţile
de citire, istorie şi geografie.
Doina,
care ne-a lipsit mulţi ani din paginile cărţilor noastre, aşa cum ne-au lipsit
icoanele de pe pereţii casei.
Doina,
podul nostru de argint dintre cântecele de dragoste şi doinele de cătănie.
Doina,
pe care „elitiştii” noştri de azi – de fapt, nu sunt ai noştri, nici ai aziului
nostru, nici nu sunt elitişti– cată s-o şteargă din memoria neamului, punând în loc pornografia unor
texte pe care Eminescu nu le-a scris niciodată.
Nimeni,
până la Eminescu, n-a fost mai fascinat de lumina sonoră a cuvintelor noastre
şi nimeni nu le-a supus unor încercări continui de gramatică şi prozodie,
stăruind să le pătrundă taina alcătuirii. Necrezând, cum s-a crezut cândva, că un popor de peste zece milioane de
suflete au fost compus numai din nătângi şi că n-au avut nici destul auz, nici
atâta minte pentru a-şi plăsmui o limbă cum se cade, a primi apoi ciudatul
axiom că numai d-nii filologi sânt oameni cuminţi, carii ne pot pune la cale
după teorii pe care le sug între patru pereţi din degetul mic, o asmenea
credinţă este o insultă pentru naţia românească, care a vorbit şi scris bine şi
într-un fel înainte chiar de a fi sămânţă de filologi pe plaiurile Daciei lui
Traian. Ramură mutată în pământ departe de tulpina părintească
(sublinierea noastră), limba românească s-a nutrit în mediul ei nou, prefăcând
nutrimentul în organe specifice ale sale şi rămâind limbă romanică, precum un
Engles rămâne Engles, chiar dacă s-ar fi nutrit din copilărie numai cu grâu
cumpărat din Valea Dunării.
Mâhnit de teoriile
acestor filologi, poetul este la fel de mâhnit de apărătorii purităţii limbii, cei care au crezut de bine a prăda lexiconul latinesc
şi acelea ale limbilor romanice şi a alunga toate cuvintele slavone, chiar cele
mai nevinovate, chiar acelea care la noi îşi pierduseră de mult înţălesul lor
primitiv.
(Notă : textul cursiv este extras din
articolul lui Eminescu – Limba românească
e veche şi staţionară, 1877)
Nu
ştiu, cum ştia Totu Maiorescu, dacă poetul a scris Doina, în vara anului 1883, înainte de a pătrunde în suferinţa
întunericului fără sfârşit, sau în zilele premergătoare sărbătorilor de la
Putna, din august 1871, cum presupune George Călinescu.
La
comemorarea a 400 de ani de la târnosirea mânăstirii, Mihai Eminescu şi Ioan
Slavici s-au aflat la intrarea templului, în faţa a peste 3000 suflete,
reprezentaţi din toate provinciile romîneşti, splendidă demonstraţie a
solidarităţii naţionale.
Înclin
să cred că Doina a fost scrisă în
ajunul sărbătorii, aşa cum susţine George Călinescu, Chiar dacă nu pot
confrunta datarea poemului cu copia unui mansuscris eminescian, pe care mi l-a
pus pe masă profesorul Bazil Munteanu, ultimul dintre oaspeţii mei din această
zi. În cele 23 de versuri se află închisă Doina,ca o floare într-un mugur, gata să se deschidă spre lumina cerurilor.
O
reproduc mai jos, aşa cum am primit-o.
Şi privind spre miazăzi
Dunărea el o zări,
Întruna spre mare-ntoarsă
Şi spre şapte guri se varsă.
De la Nistru pân la ea
Ţara mândră se-ntindea.
Vede codrii cum coboară
Deal la deal, ţară cu ţară
Resfirându-se pe şes
Unde râurile ies
Şi pe vârfuri de păduri,
Mânăstiri şi-ntărituri.
Vede târguri, vaduri, sate
Pe câmpie presărate,
Vede mândrele cetăţi
Stăpânind pustietăţi,
Vede turmele de oi
Cu ciobanii dinapoi,
Cu fluiere şi cimpoi.
Iară ergheliile
Petreceau câmpiile
Şi de-alungul râurilor
Se-aşterneau pustiurilor.
Dacă ar mai trăi
domnul Noica, sunt sigur că mi-ar spune când a scris Eminescu acest crâmpei din
Doină. În absenţă, îi aud numai cugetarea :
Eminescu este
conştiinţa noastră cea mai bună.
Şi îi alătur, cugetările altora :
Astfel, se stinse în
al optulea lustru de viaţă cel mai mare poet pe care 1-a ivit şi-1 va ivi vreodată, poate, pământul
românesc. Ape, vor seca în albie, şi peste locul îngropării sale va răsări
pădure sau cetate, şi câte o stea va vesteji pe cer în depărtări, până când
acest pământ să-şi strângă toate sevele şi să le ridice în ţeava subţire a
altui crin de tăria parfumurilor sale. (George Călinescu)
A vorbi de poet este
ca şi cum ai striga într-o peşteră vastă... Nu poate să ajungă vorba până la
el, fără să-i supere tăcerea. Numai graiul coardelor ar putea să povestească pe
harpă şi să legene din depărtare delicata lui singuratecă slavă. (Tudor Arghezi)
Eminescu este
expresia integrală a sufletului românesc. (Nicolae Iorga)
Doina:
Cea mai categorică evanghelie politică a românismului. (Octavian Goga)
Eminescu era darul
Providenţei, dăruit nouă Românilor. (Antonie Plămădeală)
Eminescu-Sumă lirică
de Voievozi. (Petre Tuţea)
Mihai Eminescu era o
fumuseţe, avea aerul unui sfânt tânăr coborât dintr-o Icoană veche. (I.L.
Caragiale)
Eminescu mi se părea
un zeu tânăr, frumos şi blând. (Alexandru Vlahuţă)
Eminescu s-a ridicat
pe aripi proprii până la contemplarea lui Dumnezeu. (Nichifor Crainic)
Doina
|
De la Nistru |
De la Nistru pan' la Tisa
Tot
Românul plânsu-mi-s-a,
Că nu
mai poate străbate
De-atâta
străinătate.
Din
Hotin şi pân'la Mare
Vin
muscalii de-a călare,
De Ia
Mare la Hotin
Mereu
calea ne-o aţin;
Din
Boian la Vatra-Dornii
|
Pân la Tisa |
Au
umplut omida cornii
Şi
străinul te tot paşte
De nu te
mai poţi cunoaşte.
Sus la
munte, jos pe vale
Şi-au
făcut duşmanii cale,
Din
Sătmar până-n Săcele
Numai
vaduri ca acele.
Vai de
biet Român săracul
Îndărăt
tot dă ca racul,
|
Din Hotin |
Nici îi
merge, nici se'ndeamnă.
Nici îi
este toamna toamnă,
Nici e
vară vara lui,
De la Turnu-n Dorohoi
Curg
duşmanii în puhoi
Şi
s-aşează pe la noi;
|
Până la Mare |
|
|
|
|
|
Şi cum
vin cu drum de fier
Toate
cântecele pier,
Zboară
păsările toate
De
neagra străinătate;
La uşa
creştinului,
Îşi
dezbracă ţara sânul,
|
De la Mare |
Codrul -
frate cu Românul –
De
secure se tot pleacă
Şi
izvoarele îi seacă –
Sărac în
ţară săracă!
Cine-au
îndrăgit străinii,
Mânca-i-ar
inima câinii,
|
La Hotin |
Mânca-i-ar
casa pustia,
Şi
neamul nemernicia!
Tu la Putna nu mai sta,
Lasă
archimandritului
toată grija schitului
Lasă grija Sfinţilor
|
Boian |
În seama părinţilor
Clopotele
să le tragă
Ziua-ntreagă,
noaptea-ntreagă,
Doar
s-a-ndura Dumnezeu,
Ca să-ţi
mântui neamul tău!
Tu
te-nalţă din mormânt,
Să
te-aud din corn sunând
Şi
Moldova adunând.D
De-i
suna din corn o dată,
Ai
s-aduni Moldova toată,
|
Vatra Dornei |
De-i
suna de două ori,
Iţi vin
codrii-n ajutor,
De-i
suna a treia oară,
Toţi
duşmanii or să piară
Din
hotară în hotară –
Indrăgi-i-ar
ciorile
Şi
spânzurătorile!
Doina
|
Sătmar |
Desde
Dniéster hasta el Tisa
Todo el
rumano se me ha quejado
Que ya nu puede andar
Por tanto y tanto forastero.
Desde
Hotín hasta el mar
|
Săcele |
Lleganlos cosacos a caballo,
Desde el
mar hasta Hotín
Nos
acechan los caminos;
Desde
Boyan a Vatra Dornii
Cual orugas todo lo comen.
Que ya no tre reconoces a ti mismo
Por lo invadido que estas.
Por los montes y por los valles
|
Turnu |
los enemigos se abren camino,
Desde Satmar hasta Săcele
Ya no hay otros cauces.
Ay, del infeliz Rumnao,
Que anda como el cangrejo,
Nada le va, nada le viene,
Ni el otoño es su otoño,
Ni es suyo el verano.
Un advenedizo en su país.
Desde
Turnu hasta Dorohoi
|
Dorohoi |
Se
desbordan los enemigos
Que se
asientan entre nosotros.
como
llegan cual turba
Todos
los pájaros huyen
De la
negrura extranjera.
Sólo la
sombra del espino
Junto a
la puerta del cristiano.
Todo el
país se desnuda. El
bosque, hermano del Rumano,
Perece
bajo el hacha
sus
manantiales enmudecen.
Pobre en
el país pobre.
Que se
lo coman los perros
A quien
quiso al extranjero,
Que el
vacío llene su casa
Y la
ruinad de su estirpe.
|
Putna |
Don
Esteban, Majestad,
No te
quedes más en Putna,
Deja al
archimandrita
El cuidado
del convento;
Deja el
cuidado de los Santos
Al
cansancio de los padres.
Que
tañen a las campanas
|
Tu te-nalţă din mormânt - Levántate de tu tumba |
Todo el
día y toda la noche,
Hasta se apiadara el Dios
Para
salvar a tu pueblo.
Levántate
de tu tumba
Y haz
que oiga tu cuerna
Reuniendo
a Moldavia.
Si lo
tocaras una vez
Juntarás
toda la Moldavia.
Si lo
tocaras dos veces
Los
bosques te ayudarán.
Si tres
veces lo tocaras,
|
Nicolae Grigorescu - Gornistul |
De punta
a punta del país
Todos
enemigos morirán.
¡Ojalá
sean amados
Por los
cuervos y las horcas!
............................................................................
Notă- Pentru a sublinia metaforele toponimice,
revelatorii, am distribuit altfel strofele.
R. Darie Novăceanu, 2014