Satul fără câini
Copilo, pune-ţi
mâinile pe genunchii mei.
Eu cred că veşnicia
s-a născut la sat.
Aici orice gând e mai
încet
şi inima-ţi zvâcneşte
mai rar,
ca şi când nu ţi-ar
bate în piept
ci adânc în pământ
undeva.
Aici se vindecă setea
de mântuire
şi dacă ţi-ai
sângerat picioarele
te aşezi pe un podmol
de lut.
Uite, e seară.
Sufletul satului
flutură pe lângă noi,
ca un miros sfios de
iarbă tăiată,
ca o cădere de fum
dinstreşini de paie,
ca un joc de iezi pe
morminte înalte.
(Lucian
Blaga – Sufletul satului)
Sat fără câini şi câini fără stăpâni, din decembrie 1989
România s-a aflat la cheremul jefuitorilor de pretutindeni, ajutaţi cu multă abnegaţie
de jefuitorii autoctoni. Oblăduiţi fără deosebire, cu smerenie şi inconştienţă,
de toate guvernele care şi-au plimbat umbrele prin saloanele de lux ale
nemerniciei politice, transmiţându-şi unul altuia ştafeta incoloră a sărăciei
de toate culorile.
Din drăgaică în drăgaică, maratonul
democraţiei şi libertăţii noastre a fost o chermeză continuă, plină de veselie,
din care n-au lipsit tobele, tromboanele, ţambalele, trâmbiţele, vuvele, clarinetele
fără muştuc şi ocarina din argilă arsă, nici fluieraşul de fag al păstorului de
sterpe, mioare şi berbeci neîntorşi. O variantă, ultima până acum, a colinelor
metafizice şi plaiului mioritic. Fatalitate şi resemnare.
Numai că, la ora bilanţului, ceea
ce ni s-a părut a fi o sărbătoare a despărţirii de trecut s-a dovedit a fi o
înmormântare a viitorului. În toate domeniile vieţii, începând cu cel
social şi cel al economiei, pentru a le face loc celor nou inventate, precum
cel al birocraţiei monumentale, corupţiei monolitice
şi Justiţiei contra justiţiei. Astfel că, legiferate de un parlament de
paradă, fărădelegile au sporit constant şi peste tot, ca un potop; au devenit
Dunăre învolburată de afluenţii amăgirii şi nepăsării.
Lăsând pentru un alt prilej, sănătatea,
care a înmulţit bolnavii, educaţia, care a îmbunătăţit analfabetismul şi industriile,
care au fabricat în serie regimente de şomeri, domeniul
cel mai năpăstuit şi mai dureros a fost şi rămâne cel al agriculturii, cel care
a asigurat dintotdeauna dăinuirea biologică şi spirituală a neamului românesc.
Ar fi fost un miracol ca tocmai vatra înveşnicirii noastre
să nu fie lovită de năvala atâtor nenorociri. Şi miracolul acesta nu s-a
produs. Pentru că, între timp, s-au petrecut altele, tocmai pentru ca cel atât
de dorit şi aşteptat să nu se producă.
Faptul că în ultimii ani România a
ajuns să importe 70 la sută din alimentele pe care le consumăm, spune
mult, dar nu spune totul. Oricât de exactă ar fi fost, la data aceea,
dezvăluirea fostului prim-ministrului Emil Boc, persoană sinceră şi
binevoitoare, dar fără noroc şi nu mereu responsabilă. Totul, în acest caz, nu
va fi spus niciodată sau, cel mult, în clipa când nu vom mai avea ce face cu
el. Pentru că un adevăr nerostit la timp, îşi pierde din adâncime şi nu mai
este adevăr adevărat. Iar tăgăduiala lui, dacă duce la urmări catastrofale
pentru destinul unui popor, este o infracţiune istorică. Mai pe înţeles, o crimă.
Şi mai precis, o crimă de leznaţiune.
Nu mai am, la anii mei, teamă de cuvinte: cucerirea Daciei
de către Imperiul roman a însemnat mai puţin decât dezastrul la care am ajuns
acum. Înseamnă că toate victoriile lui Mircea cel Bătrân, Ştefan cel Mare şi
Mihai Viteazu au fost zadarnice. Zădărnicite de un imperiu nou, nevăzut dar
simţit peste tot, din ce în ce mai agresiv.
Cauzele acestui 70 la sută au venit din toate părţile,
fiecare cu justificarea sa, dar efectul lor a mers pe unul şi acelaşi drum ducând,
inevitabil, spre palatele foamei. Foametea a
fost dintotdeuna aliatul politicilor proaste; iar înfometarea românilor reflectă
întru totul politica de astăzi, obsolut tribală.
Un popor se stinge când i se taie
rădăcinile.Triburile au supravieţuit cu rădăcini.
Fără să-mi fac vreun merit şi fără să susţin că aş fi un
cunoscător în materie, câtorva din cauzele lui 70 la sută le-am spus pe nume,
atâta timp cât mi s-a îngăduit să le spun. Editorialele, dintr-un ziar care nu
mai există, dovedesc că nu am fost un ghicitor în stele, nici un împătimit al
datului în bobi, dar am ştiut să număr pe degete.
Să numărăm, aşadar, şi să adunăm ceea ce nu mai avem, să
vedem unde s-a dus avutul şi cine l-a dus. În cei
douăzeci şi ceva de ani de bairamuri neîntrerupte, România a avut 3 preşedinţi,
7 legislaturi, 14 guverne, 11 prim-miniştri, 21 de miniştri ai Justiţiei, 17
miniştri la Externe şi 24 la Agricultură. Nu-i mai adun şi pe ceilalţi,
considerând că cei număraţi, dacă ar fi vrut cu adevărat, miracolul atât de dorit
s-a fi produs.
Casa lui Eminescu - Ipoteşti |
Informaţia este culeasă din oglinzile guvernamentale, aşa
numitele site-uri, care nu pot fi
învinovăţite nici de prea multă transparenţă, nici de prea puţină opacitate.
Sunt aşa cum trebuie, şi nu cum se cuvine să fie. Sunt publice, dar nu pentru
oricine. Pentru că nu oricine ştie să citească printre rânduri şi să adauge
ceea ce lipseşte, majoritatea datelor fiind, din principiu, incomplete sau
depăşite. Păstrate anume să nu înţelegi nimic şi să te pierzi în negură. Le-am
cercetat pe toate, le-am confruntat, am adunat, am scăzut şi mi-am făcut câteva
rezumate-concluzii, ordonate într-o Addenda,
anume să le puteţi privi de la fereastră. Ca pe un cortegiu funerar. Cu
răbdare, cortegiul fiind foarte lung.
Amănuntul că în acest timp am avut mai puţini prim-miniştri
decât guverne şi mai mulţi miniştri decât prim-miniştri nu-i o anomalie, ci o
anamneză a chermezelor politice: unii prim-miniştri au reuşit să-şi păstreze
scaunul în câte două guverne, alţii au plecat fără să-şi consume mandatul, câţiva
miniştri au trecut de la un minister la altul, iar alţii au plecat mai devreme,
demişi sau retraşi, din motive care-i privesc personal. Oricum, nimeni nu a
plecat cu mâna goală şi numai după ce şi-au asigurat un scaun mai comod, într-o
societate privată, luând cu el o părticică din patrimoniul de stat, declarată
şi legalizată drept moştenire de la strămoşi.
Prima anomalie (din nefericire, nu şi ultima) s-au petrecut
la Preşedenţie, unde primul sosit s-a întins ca o pecingine pe două legislaturi
şi jumătate, lăsând scaunele, fotoliile şi canapelele infectate cu ploşniţe. Insectele
acelea mărunte, care se apără prin duhoare, cu cap mic, înzestrat cu elitre
telescopice, talie scurtă şi corp de submarin turtit, care le îngăduie să se
strecoare prin toate crăpăturile şi se hrănesc numai cu sânge de om, putând să
rabde de foame până la şase luni.
Când spun anomalie nu mă refer la durata locativă în sine a
primului venit la Cotroceni. Pentru că tocmai anomalia i-a prelungit şederea,
chiriaşul trăgând de timp până când o prerogativă constituţională ambiguă l-a
autorizat să mai întârzie în atanasele domnitorilor de altădată – Şerban
Cantacuzino, Alexandru Ioan Cuza, Carol I, etc.-, să-şi desfete sufletul, din
Foişorul lui Dionisie, cu foşnetul copacilor din ultima strofă a Codrului
Vlăsiei, şi să admire în continuare, satisfăcut, coloanele, arcele, scările de
stejar şi lambriurile de marmură ale palatului.
Palatul în care cel
care îl reformase cu grijă (să-i spunem numele: Nicolae
Ceauşescu), păstrându-i evlavia brâncovenească, n-a dormit nici măcar o
noapte, ultima din viaţă petrecând-o la Târgovişte, lângă o latrină de cazarmă,
secerat de gloanţele unor recruţi neinstruiţi. Lăsat să îngheţe sub aburii
pestilenţiali ai acesteia, de unde, în aceiaşi noapte (să
reţinem data: 25 decembrie, 1989), a fost adus şi abandonat pe maidanul
unui teren de fotbal din Ghencea; împachetat într-o pânză de cort militar. Şi
nu în mătasea cernită a firmanului, precum cel aşezat pe umerii lui Brâncoveanu,
prevestindu-i sfârşitul (să-l amintim: 15 august, 1714),
între cele Şapte Turnuri, la Edicule.
Faptul că primul chiriaş de la Cotroceni îi fusese slugă obedientă, iar
mai apoi s-a aflat între gâzii care i-au
tăiat capul, n-a fost o întâmplare, ci, aşa cum am învăţat din cărţile de
filozofie, o necesitate. Întâmplarea putea să nu se
întâmple; necesitatea trebuia să se producă. Şi s-a produs. Şi s-a
întâmplat (!) să intre şi în Constituţie, devenind din lovitură militară,
Revoluţie; cu idealuri „în spiritul tradiţiilor democratice ale poporului român”
(Articolul 1 – aliniatul 3). O
batjocură a celor 1104 români, morţi în revolta din decembrie 1989. O profanare a istoriei
neamului. Un sacrilegiu povestit şi repovestit fără ruşine, în sute de cărţi cu
miros mai greu decât al urinei soldaţilor de la Târgovişte. Cărţi care i-au
ajutat gâdelui, ajuns calif, să promoveze şi să promulge, legi după legi, una mai
absurdă decât alta, trecând în buzunare particulare averea comună, indivizibilă,
a tuturora; un patrimoniu economic naţional, clădit în tăcere, din foame, frig,
frică şi alte suferinţi, pe care, dacă vi le mai amintiţi, vă rog să le
număraţi şi să le adunaţi singuri.
Cotroceni - Ştafeta sărăciei |
Eu le-am adunat de
multe ori. Într-o singură împrejurare, am scăzut: două castele – Sinaia şi
Săvârşin – două palate – Pelişor şi Herăstrău – o moşie cât cuprinzi cu ochii.
Totul pus în braţele unui rege de efemer, califul de la Cotroceni păstrându-şi
tronul pentru el. Totul fără dezlegare de la nimeni – nu tu Parlament, nu tu
Popor -, ca şi când ar fi dat de la el. Ştergându-i, totodată, valoarea
biletului de tren până în Elveţia. Şi dându-i, pe deasupra, 1,5 milioane de
dolari pentru a se plimba prin Occident, chipului sub formă de lobby, să ne
„bage” în NATO, când acesta intrase în România de câţiva ani, fără să întrebe pe
nimeni.
Păduri, livezi, cerbi şi căprioare – nici Ţiriac nu a
primit mai mult de la Roman -, aparte un aeroport lângă mare; plus cerul
românesc pentru ca avioanele invizibile să-şi descarce bombele peste Iugoslavia
vecină.
Întemeietor de anomalii, primul chiriaş de la Cotroceni –
nu-i spun numele, sperând să-l uite şi istoria – a fost şi un neobosit ziditor
de ruine, construite din materiale mai rezistente decât sunetul lirei lui
Amfion. Piatră cu piatră, începând de jos; de la temelia neamului, în care a
intrat prin efracţie gentilică, trecând Dunărea pe la ostroavele olteniţene, pe
umerii unui bunic decedat cu mult înainte de naşterea sa.
Ce ruină mai ruină decât toate ruinile, precum Legea Pământului, aşa cum a gândit-o şi răzgândit-o Negânditorul de la Cotroceni? O lege a viitorului fără trecut! A a lichidării fărădelegilor dinainte prin introducerea
altora noi, strecurate prin ideologia eufemismelor unei democraţii primitive şi
a libertăţii anapoda, precum retrocedarea sau reconsitituirea proprietăţilor,
reparaţia daunelor morale şi recunoaşterea pagubelor materiale. Abuzive
primele, imaginare următoarele, nedrepte despăgubirile. Ducând, în cele din
urmă, la dispariţia clasei ţărăneşti.
Trunchiul ţării, arborele mândru şi semeţ, răsărit dintr-un
timp fără istorie, a fost retezat cu brutalitate, palmă cu palmă, articol după
articol. Smuls din pământ şi aruncat în foc. Să păstreze bine încinse grătarele
pentru fleici şi mititei de la chermezele vesele ale despărţirii noastre de noi
înşine. Timp în care vatra
satelor se răcea încetul cu încetul, fără pic de ulei în candelă.
Ştiu, arţăgoşi ca întotdeauna, nodînpapuriştii îmi vor
spune că nu am dreptate, că, dimpotrivă, Legea
Pământului a fost elaborată cu toată grija, urmărindu-se, în primul rând,
protejare şi dezvoltarea populaţiei rurale, recunoaşterea abuzurilor îndurate
timp de secole. Gândită anume pentru a li se restitui satelor ceea ce ... nu li
s-a luat. Pentru că mai sus amintita necesitate,
din decembrie 1989, s-a produs: capul nenorocirilor noastre neîmplinite a căzut
la Târgovişte, cu faţa spre cerul înnoptat al Naşterii Domnului, printre
troscot şi volbură uscată.
Argumentul suprem şi definitiv, la care aceştia nu vor să
renunţe şi-l repetă peste tot, euforici, gâtuiţi de optimism, sună frumos: România are în clipa de faţă, numărate bob cu bob şi
reflectate întocmai în oglinzile statistice ale guvernului, 12.965 de sate. Fericite
că au supravieţuit demolării lor, gata pregătită.
Aşa este, recunosc, dar contraargumentul meu ar trebui să
le sune-n conştiinţă: multe din cele 12.965 de sate nu mai există decât ca
toponimice. Definesc locuri şi vetre care s-au stins. Pentru că oamenii au
plecat: din cele peste 4 milioane de români care
pribegesc în afara ţării, două treimi sunt foştii locuitori şi stăpâni
ai acestor sate. Ai caselor care şi-au închis pleoapele ca să nu vadă cum vine
singurătatea şi le cotropeşte grădinile, curţile, grajdurile şi le ferecă
porţile. N-au vrut să mai vadă pustietatea drumurilor şi tristeţea ogoarelor
năpădite de costreie, pălămidă, ciulini şi volbură târâtoare. Orlişte în locul
valurilor aurii de grâu şi lanurilor verzi de porumb; ocolite până şi de
păsări, de la hotarele răsăritului până la marginile asfinţitului.
Satul a fost smuls din pământ de această ruină numită Legea pământului, lăudată şi aplaudată peste tot. Până şi în
cabinetele de la Bruxelles, unde – am spus-o la timp -, ca măsură de prevedere,
s-a hotărât în secret, încă din vara anului 1990, decimarea potenţialului
agricol al României, pentru a-l consolida pe cel altor state şi pentru a ajunge
unde am ajuns: să ne cumpărăm din afară, exact de la aceste alte state, hrana
din fiecare zi, plătind cu viitorul generaţiilor de după noi.
...Clasa ţărănimii; grâu şi soldaţi
pentru două războaie mondiale. Despăgubiri de război
pentru daune pe care nu le-a făcut – şase ani de cote, incluzând toate
produsele agricole, care plecau spre Moscova. Puşcăriile, deportările,
strămutările, coloniile de muncă (Poarta Albă, Salcia, Capul Midia, canalul Dunărea-Marea
Neagră etc., etc.). Expropierea fără bani (1945) şi împroprietărirea cu bani (1950).
Rechiziţiile forţate. Colectivizarea - bătăturile golite de animale şi unelte
agricole care, oricum, nu-ţi mai trebuiau. Impozite pe ceea ce nu mai aveai. Închiaburirea
– lichidarea ţăranilor înstăriţi şi mijlocaşi. Autoimpunerea – organele timpului
calculau (grădină, curte, animale, păsări, pruni, meri, nuci, etc.) şi îţi
stabileau o „fonciere” în plus, ca venind din partea ta, pentru consolidarea
socialismului. Contribuţia – fiecare gospodărie participa la întreţinerea
drumurilor (piatră, nisip, zile de lucru, etc.). Munca voluntară şi patriotică
(oricând şi oriunde). Concentrările ( bărbaţii „mobilizabili” munceau trei luni
de zile la strânsul recoltelor). Predarea obligatorie către stat a produselor
agricole la preţul stabilit de acesta. Recensământul anual al porcilor şi
animalelor mari, cu datoria de a le preda statului, dar nu oricum: porcul
trebuia să aibă 150 de kilograme – cu sfoara, îi măsurai mijlocul, scădeai
lungimea şi aflai greutatea -, viţelul trebuia să fie de două ierbi şi să
ajungă la 250 de kilograme, pentru categoria a I-a, următoarele două reducând
preţul la jumătate. Vaca era a ta, dar viţelul nu. Sacrificarea putea să urce
până la trei ani de închisoare. Când era bătrână, vaca trebuia dusă la ORACA. Am
fost de multe ori acolo şi m-am întors acasă numai cu funia, dar am uitat ce
însemnau cele cinci litere. Am cunoscut direct, suferindu-le, marea parte a
acestor blestămăţii.
Casa lui Marin Preda - Siliştea-Gumeşti |
Iar acum, din 1990, de la capăt, dar
altfel. Din nou soldaţi – în fosta Iugoslavie, în Irak, în
Afganistan şi unde va mai fi nevoie. Reducerea directă şi indirectă a pensiilor,
uitându-se că pensionarii nu sunt plătiţi pentru ceea ce fac acum, ci pentru
ceea ce au făcut înainte. Pensia nu-i decât o restituire parţială a valorii
muncii lor de zeci de ani de zile. O dobândă a acestei valori-capital, tezaur
care rămâne pentru totdeauna la stat.
Nu vorbim de pensiile pentru ceapişti, iaseişti, semetişti.
Pentru că nu mai sunt locuri în cimitire. Dar să amintim desfiinţarea ajutoarelor sociale, mai
puţin cele de înmormântare. Impozitele mari, taxele cu nemiluita, nejustificate
legal. Amenzile pentru orice infracţiune, inclusiv pentru trecerea pe stop.
Asigurările private de sănătate, de bunuri imobile şi imobile, pentru case
deschizându-se un capitol separat: îţi asiguri casa pentru dezastre naturale
imprevizibile, precum inundaţiile; nu şi pentru trăznete, fulgere şi cutremure,
care, pe semne, sunt numai naturale. Şi-ţi îngrijeşti suferinţa, plătind
policlinicii trei nopţi de spital; imaginare, pentru că nu există paturi.
Şi acum, emigrarea:
scoborâtorii tineri din balade au schimbat poienile - „gura de rai” – cu stepele
de asfalt din Occident, iar bunicii au rămas acasă, îngrijindu-şi
singurătăţile, nepoţii şi absenţa celor plecaţi, alungaţi de mizeria materială
şi morală, înstăpânite pe satul fără câini.
Faptul că am ajuns să cumpărăm din afară, cu bani pe care
nu-i avem, 70 la sută din produsele alimentare, e mai mult decât adevărat, dar
– am spus de la început – acest adevăr nu spune totul, dezvăluirea întreagă
fiind lăsată în seama surdo-muţilor.
Nu ştiu cine i-a pus în braţe domnului Emil Boc această
sorcovă împodobită numai cu şopârle. Şef de guvern, în două guverne prăbuşite în
12 luni! Cred, în continuare, că a fost sincer când a mers cu ea la Timişoara
(17 iulie, 2009), apoi în Parlament, la televiziuni şi aiurea, bătându-i pe
umăr pe toţi, dar mă îndoiesc că ar fi fost şi responsabil, necunoscând
adâncimea dezastrului. Dumnealui a mers acolo să prezinte utopia Primului siloz, o invenţie a partidului
său, după modele asemănătoare, precum Prima
Casă, Prima Rablă şi ultimul prost.
Silozul acela – nu la dimensiunile celor însuşite de Triţă Făniţă - nu s-a făcut. Pentru că oamenii nu aveau ce
să pună în el şi nu era siguri că nu vin şobolanii. Dar primul ministru era
ferm convins de succesul proiectului. Pledoaria sa a fost un triumf al
iresponsabilităţii politice, terminându-se cu ovaţii. Şi un ou, care nu l-a
atins pe el, dar i-a lovit maşina. Un singur ou!... Văzut de un noian de
jurnalişti, care l-au ciocnit peste tot, o săptămână de zile. Timp în care
nimeni nu a văzut diviziile de săraci, lipiţi
pământului, mărşăluind spre palatele foamei.
Renunţaţi, vă rog, la doine, balade,
proverbe şi strigături. Şi păstraţi restul.
Aruncaţi pe fereastră cărţile lui Slavici, Agârbiceanu,
Sadoveanu, Voiculescu, Rebreanu, Galaction, Marin Preda, Bănulescu, Fănuş
Neagu, etc.,etc., şi lăsaţi în rafturi numai geografia şi monografia aşezărilor
rurale.
Scoateţi, vă rog, din Istoria României, istoria satelor. Şi
păstraţi coperţile.
Madrid, iunie 2013
.....................................................
© Rezervate toate drepturile